xoves, maio 06, 2010

Presentadas alegacións ao Proxecto accesos ferroviarios ao "Porto Exterior" de Ferrol


[Un dos planos do estudo previo realizado pola Autoridade Portuaria onde se mostran diversas alernativas de trazado para o novo acceso ferroviario ao Porto Exterior de Caneliñas - En vermello a chamada Alternativa Sur]

Este 5 de Maio de 2010, ADEGA na súa delegación de Ferrol (Trasancos) presentou alegacións ao "Estudo informativo de accesos ferroviarios ás obras de ampliación do porto de Ferrol (Porto Exterior) en Cabo Prioriño Chico" (BOE 7.4.2010).

O prazo de presentación de alegacións remata o próximo 13 de Maio e moi probablemente bastantes máis colectivos, asociacións, grupos políticos, entidades veciñais, outros grupos ecoloxistas etc, tamén alegarán ao devandito proxecto.

As alegacións de Adega baséanse en:
  • que o tren non é necesario, pois o porto interior xa ten instalación ferroviaria e o mal chamado porto exterior, tamén está no interior da ría de Ferrol, a escasa distancia do "interior" e permite levar mercaderías dos peiraos de un a outro porto coa modalidade de barcazas ou transbordadores como se fai en outros portos
  • que o proxecto ten alto impacto coa construción dunha nova ponte e novos recheos sobre a xa maltreita ría de Ferrol
  • construción de estrutura ferroviaria xunto ao LIC Costa Artabra e á ZEPA e Humidal de Doniños con todo o que iso supón
  • posibilidade de alternativas de trazado de menor impacto medioambiental como podería ser a alternativa "norte" no que o traxecto do tren é case todo baixo tunel

Antonio García Jiménez  e Nés Lopes Días [Secretario] de ADEGA-Trasancos


Achegamos copia de alegacións entregada por rexistro da Xunta de Galicia:

MINISTERIO DE FOMENTO
Dirección Xeral de Infraestruturas Ferroviarias
Plaza Sagrados Corazones 7
2071 Madrid

Ferrol 05.05.2010

Referencia: "Información pública. Accesos Porto Exterior de Ferrol"

Alegacións ao "Estudo informativo de accesos ferroviarios ás obras de ampliación do porto de Ferrol (Porto Exterior) en Cabo Prioriño Chico" (BOE 7.4.2010)

Xesús Andrés López Piñeiro (Presidente de ADEGA-Trasancos; DNI XX.XXX.XXX-X), Ernesto Lópes Días (Secretario de ADEGA-Trasancos; DNI XX.XXX.XXX-X) e Antonio García Jiménez con DNI XX.XXX.XXX-X, actuando en representación de ADEGA - delegación de Ferrol Terra - Trasancos- con CIF X-XXX.XXX,  con enderezo a efectos de notificación no Apdo de Correos 481, 15480 Ferrol, comparecemos e como mellor proceda en dereito

EXPOMOS:

-Que por medio do presente escrito, ADEGA (Asociación para a Defensa Ecolóxica de Galiza) na súa delegación de Trasancos, presentamos alegacións ao "Estudo informativo de accesos ferroviarios ás obras de ampliación do porto de Ferrol (Porto Exterior) en Cabo Prioriño Chico" (BOE 7.4.2010)

-En devandito estudo , da opcións para levar o tren ao Porto Exterior de Ferrol, estímase que a que ten menos repercusión ambiental é a "opción sur" atravesando a ría de Ferrol ao seu paso pola Malata..


A) ALEGACIÓNS A LA TOTALIDADE DO PROXECTO

-Que o proxecto actual preséntase co fin de levar o ferrocarril ao coñecido como "Porto Exterior de Ferrol" situado na zona de Caneliñas, en concreto en Cabo Prioriño Mozo.

- Que a pesar do seu nome, dito "Porto Exterior", tamén se atopa no interior da ría de Ferrol, na bocana de devandita ría e a unha distancia pequena do coñecido como "Porto Comercial" ou "Porto Interior".

- Que o "Porto Interior" ten instalación ferroviaria con dispositivos de vías de tren situadas no propio porto interior.

Dado que ambos os portos están dentro da Ría de Ferrol e a unha distancia pequena entre eles, e dado que o "Porto Interior" ten xa acceso en tren ao mesmo, poderíase recorrer á opción, que o barcos cuxa mercancía teña que saír por ferrocarril e non poidan acceder ao "Porto Interior" e deban deixar as súas mercancías no "Porto Exterior", ditas mercancías poderían ser levadas con facilidade na curta distancia que separan ambas as zonas portuarias mediante dispositivos de transporte marítimo tipo "barcazas" ou tipo "Ferrys" obviar os problemas ambientais e a carga económica de levar o tren ao porto exterior e indo ademais en consonancia coas directrices da Comisión Europea de potenciar o transporte marítimo e as "autoestradas marítimas" como o medio de transporte menos contaminante. Ademais con esta modalidade de transporte por barco, baixaríase en moito os 44 meses do proxecto de tren referido.

- Ademais diso como a propia memoria do estudo indica na súa páxina 43: , "menos do 0,3 % das mercancías actuais do Porto de Ferrol son usuarias do ferrocarril". Neste apartado probablemente inclúase unhas das principais mercancías mobilizadas, o carbón que se distribúe ás Pontes (onde non hai liña férrea) e a chatarra a Megasa en Narón (onde tampouco hai liña férrea).

- Co proxecto presentado, hai paso de ferrocarril no radio de influencia da zona ZEPA (zona de Especial Protección de Aves) e Humidal de Doniños código IHG 1110177; como a propia Dirección Xeral para a Biodiversidade, no seu informe do 20.5.2005 (ver Anexo , EIA p. 363); a construción dunha estrutura ferroviaria tan próxima da ZEPA e Humidal de Doniños "... produciría moi probablemente afeccións importantes sobre a lagoa, ... a súa flora e a súa fauna ..."

- Paso do tren xunto ao LIC (Lugar de Interese Comunitario) "Costa Ártabra"

- Que está tamén sobre a mesa o proxecto de comunicación ferroviaria AVE Coruña - Ferrol a través dun túnel subterráneo entre as dúas cidades. No caso de que isto fose así, parece sensato aproveitar devandito deseño para levar o tren ao "Porto Exterior" de Ferrol.

- Que no estudo de impacto ambiental (p.248) considéranse, na súa valoración global, que os impactos do proxecto son moderados, e nalgúns epígrafes como é a afectación a "especies singulares", pode chegar a ser severo, así como o impacto visual na opción "sur".

- Que, como xa respondemos tanto ADEGA e a SGHN en xaneiro 2005 na fase de consultas previas realizada pola Dirección Xeral de Calidade e Avaliación Ambiental, (ver pag 436-439 do EIA):
  • Calquera das opcións elixidas para levar o tren ao "porto exterior" ten notables impactos ambientais.
  • En caso de elixirse a opción "sur" que pasaría sobre a ría de Ferrol, deberíase de retirar o peirao carboeiro  do Porto Fernández Ladreda que supuxo un gran recheo na Ría, e que na actualidade ten especial relevancian o seu levantamento dado que as descargas de carbón realízanse no porto exterior, e xa que logo o devandito peirao deixa de ter a utilidade para a  que se deseñou e que supuxo unha importante ocupación do Dominio Público Marítimo Terrestre  (DPMT).
  • Que en caso de elixirse a opción sur, a ponte debería ser tipo "ponte metálica" elevada para ter o menor impacto sobre a Ría.
  • Que en caso de realizarse dito proxecto, teríase que ter en consideración o uso de trens con tracción eléctrica, moito menos contaminantes e máis eficientes enerxéticamente.

B) ALEGACIÓNS A La ALTERNATIVA "SUR" ELIXIDA COMO OPCIÓN PRIORITARIA

- Moi probablemente, a alternativa "norte", en que case todo o traxecto vai baixo túnel (todo o traxecto salvo un pequeno tramo de menos de 300 metros) e non se atravesa a ría de Ferrol, é a que teña menor impacto ambiental.

- Que a alternativa "sur" foi desestimada tanto por ADEGA como polo resto dos integrantes da "Plataforma para o Transporte e Sostible de Ferrol" en informe remitido á Dirección Xeral de Calidade e Avaliación Ambiental o 19 de Xaneiro de 2005 (ver páx, 435) polo gran impacto sobre a ría de Ferrol, e ademais solicitando no seu momento o levantamento os peiraos do porto carboeiro de Ferrol.

- Devandito proxecto Implica o paso do tren sobre unha ponte na Ría de Ferrol, de 285 metros de lonxitude con novas pilastras sobre a propia ría e consolidando os diques do porto carboeiro, co que se pecharía aínda máis o paso de correntes por esa zona da ría de Ferrol, con recheos adicionais, enlodación da zona e maior contaminación da mesma.

- O paso de trens con graneis e colectores con material eventualmente contaminante preto de núcleos de poboación e no radio de seguridade da planta de gas de Mugardos.

- Que en caso de colocarse unha ponte na zona da Malata con alicerces sobre a zona, afectaríase as correntes da zona, e de modo indirecto, a drenaxe do sistema fluvial que aboca na Malata.

- De modo indirecto e relacionado co punto anterior, poderíanse ver afectadas especies vulnerables na Directiva Aves ou no Real Decreto 1095/89 , como o propio EIA describe nas paginas 79-84 como pode ser o Paiño común (Hydrobates plegicus), Nutria, Reo, Angila e Espiñento

- Que en caso de levarse a cabo devandito proxecto, tería un impacto perceptual (impacto sobre a paisaxe) moi notorio, ao atravesar outra vía férrea a Ría de Ferrol

- Que dito Estudo informativo non está excesivamente actualizado, tal como reflíctese nalgún dos seus parágrafos: "Respecto ao paro, este non se incrementou nos últimos anos senón que se iniciou un lixeiro descenso ..." (páx. 19 da "Memoria")¡¡¡¡ ou ... A este respecto previuse a reutilización do material sobrante nas obras do futuro Parque Empresarial de Brión "páx. 36 da Memoria e 457 do Documento Indice"  (... parque desestimado fai anos ...) .... .

- O estudo de movemento portuario baséase no movemento de mercancías do ano 2002 (moito antes da recentemente aprobado Plan do Carbón 2012-2018 que prima o uso do carbón nacional e, que razoablemente baixará o movemento de carbón de importación cara á térmica das Pontes, ...)

- Que no deseño do túnel, non permitiría, en caso de eventual accidente no convoi ferroviario no interior do túnel, o fácil acceso a vehículos de urxencias axuda (ambulancia, bombeiros) por unha via adicional.

- Que na entrada do eventual tunel da Graña, hai unha antiga canteira, onde na actualidade aniñan aves de especial interese (garzas, garcetas ...)

- A propia Dirección de Costas, con data 23.12.2004 remitiu un informe no que desaconsellaba a alternativa "sur" por afectar notoriamente ao dominio público marítimo-terrestre (ver Anexo de EIA p.359)

- Que dita alternativa sur, tal como aparece no proxecto presentado, foi considerada inadecuada polo propio pleno do Concello de Ferrol realizado o 29 Abril 2010 que decidiu alegar a devandito proxecto.


C) ALEGACIÓNS Ao ESTUDO DE IMPACTO AMBIENTAL (E.I.A)

- Con este proxecto poderíanse ver afectadas especies vulnerables na Directiva Aves ou no Real Decreto 1095/89, como o propio EIA describe nas paginas 79-84 como pode ser o Paiño común (Hydrobates plegicus), Nutria, Reo, Angila e Espiñento

- Que a afectación sobre a zona da Malata durante as obras, tal como recolle o EIA no seu pag 215 . "A instalación do recheo provocará a limitación da entrada total da marea, o que podería implicar empobrecimiento de osíxeno e un aumento da temperatura. ... pode provocar unha alteración do pH do auga e o seu coloración"; "... a alteración da auga está intimamente relacionadas coa flora e a fauna ..."

- A Estación Biolóxica da Graña capta as súas augas na zona afecta pola obra do tren, podendo danar as especies que nela se atopan

- Afectación dos acuíferos subterráneos, en especial os da zona de Agarimo e de Liñares.

- En caso de construírse a ponte sobre A Malata, a superficie de flora afectada correspondente ao medio mariño, está sobre 9520 m2 e cun mérito de conservación elevado, tal como o propio EIA recolle no seu páx. 228.

- Como se recolle no EIA o impacto sobre especies singulares da zona sería dun nivel medio.

- Os impactos sobre a atmosfera son altos, tanto no referente á emisión de partículas e gases de combustión, como de vibracións e nivel sonoro (p. 246 EIA)

- É importante tamén o valorar, que na realización da obra, implica o levar a cabo voaduras, en zonas próximas a dependencias militares e arsenal de armas.

- Que, en contra do que se expresa no EIA, moi probablemente afectaríase as praias lindeiras da Graña e de Olmos (EIA p.451)

- Que no estudo de impacto ambiental (p.248) considéranse, no seu valoracion global, que os impactos do proxecto son moderados, e nalgúns epígrafes como é a afectación a "especies singulares", pode chegar a ser severo, así como o impacto visual na opción "sur".

Por todo elo, SOLICITAMOS

- Que se teñan en consideración a formulación de ALEGACIÓNS por parte de ADEGA (Asociación para a Defensa Ecolóxica de Galiza) na súa delegación de Trasancos, ao "Estudo informativo de accesos ferroviarios ás obras de ampliación do porto de Ferrol (Porto Exterior) en Cabo Prioriño Chico" (BOE 7.4.2010), e sexa informada a nosa asociación, como parte interesada en devandito proxecto e en base ao Artigo 43 da Lei 30/92 de Procedemento Administrativo de cantas actuacións e resolucións practíquense en diante.

- Contemplar a opción de descartar o proxecto actual, valorando a posibilidade, na nosa opinión menos lesiva, menos contaminante e máis rápida de establecer un transbordo de mercancías entre os peiraos do llamdo "Porto Exterior" e o os do "Porto Interior" , (o cal dispón de instalación ferroviaria), dun sistema naútico de "barcazas" ou "ferrys".

- En caso de manterse o proxecto de levar o tren cara aos peiraos do "Porto Exterior", reevaluar opcións, sendo probablemente a opción "norte", en que vai todo case todo baixo túnel e sen pasar pola Ría de Ferrol, a de mellor impacto ambiental.

- Valorar a posibilidade de que o transcurso do tren, que en gran parte é subterráneo, tamén sexa subterráneo na zona que está á altura da Ría de Ferrol, para obviar o impacto sobre devandita Ría.

- Que no caso de que definitivamente realícese devandita ponte para o tren, que tal ponte sexa tipo "ponte colgante" para diminuir os impactos sobre a Ría.

- Que como medida compensatoria, sexa levantado o chamado "porto carboeiro" Fernández Ladreda que está á altura de devandita ponte e, dado que ao estar realizándose as descargas de carbón no porto exterior, deixaría de ter a función para a que foi deseñado, e que tan graves repercusións tivo para a Ría de Ferrol e a súa ocupación do DPMT.

- Que, en caso que sexa real o proxecto de comunicación ferroviaria AVE Coruña-Ferrol a través dun túnel subterráneo entre as dúas cidades, aprovéitese tal deseño para darlle servizo ferroviario a devandito porto exterior; así como se ao final vai vir o AVE a Ferrol deséñese a presente obra para o acceso dos seus convoys á zona.

- Que no caso de que ao final realícese a ponte sobre a ría de Ferrol e non sexa viable a opción "ponte colgante", sexa realizado co menor número posible de alicerces para influír o menos posible na xa moi afectada zona da Malata; así como dispositivo de electrificación dos ferrocarrís que sería moito menos contaminante e máis eficiente.

Atentamente

Ferrol a 5 de Maio de 2010

Xesús Andrés López Piñeiro, Presidente ADEGA-Trasancos
spinheiro@terra.es

Ernesto Lopes Dias, Secretario ADEGA-Trasancos
lodergz@gmail.com

Antonio García Jiménez. ADEGA-Trasancos
angaji@yahoo.com

Delegación de Ferrol (Trasancos)
Apdo Correos 481; 15480 Ferrol
www.adega.info

Abreviaturas:
EIA : Estudo Impacto Ambiental
DPMT: Dominio Público Marítimo Terrestre

Enviado por:
Antonio Gª
-angaji@yahoo.com-
6 de maio de 2010 17:34
_______________________


Por favor, o contido do seu comentario debe estar relacionado co asunto do artigo.

Prega-se o maior respecto coas persoas, polo que ataques persoais e insultos serán eliminados.

Por favor, non use os comentarios, só para facer propaganda do seu sitio ou será eliminado.
EmoticonEmoticon